tisdag 1 maj 2007

Snart börjar ickevåldsresan i USA

Månaden efter jag hade avslutat min militärtjänst på Ubåtsskyddskompaniet i Blekinge skärgård flyttade jag till USA. Året var 1994. Under ett år jobbade jag som au pair i en enorm villa i New Jersey på östkusten. Då var jag relativt omedveten om landets enorma påverkan på världspolitiken och även ganska aningslös om internationella frågor i allmänhet. Jag hade bara en svag aning om att USA under hela sin historia har varit en krigsnation som har krigat vitt och brett och som har militärbaser i stort sett hela världen. Jag visste ännu mindre om landets starka ickevåldstradition. För paradoxalt nog har de Förenta Staterna parallellt med sina starka militaristiska traditioner och enorma armé en av världens starkaste ickevåldsrörelser och djupa historiska rötter till ickevåld.


Detta faktum har jag insett mer och mer sen jag började jobba på Kristna Fredsrörelsen 2001, bara några dagar innan 11 september och terroristattacken som smulade sönder de två torn jag hade varit uppe i under mitt besök i USA 1994. I mitt jobb har jag bland annat fördjupat mig i Martin Luther Kings liv och den amerikanska medborgarrättsrörelsen. Sen dess har jag längtat efter att återvända till hit för att se de platser där ickevåldskampen för de svartas rättigheter utkämpades.

Den 20 maj 2007 sätter jag åter fötterna på amerikansk mark. Under tre månader ska jag resa i ickevåldets spår och känna den amerikanska freds/ickevåldsrörelsen på pulsen. Jag börjar i Tucson, Arizona genom en delegation med CPT (Christian Peacemakers Teams) för att studera och uppmärksamma situationen för dem som försöker immigrera från Latinamerika. Efter en vecka kommer jag att röra mig österut och sen norrut längst med östkusten och träffa så många ickevåldsaktivister som det bara är möjligt. Jag avslutar min vistelse i USA med en månads ickevåldsutbildning i Chicago med CPT. Under min resa kommer jag att delge dig mina tankar och alla som har lust att följa med i mina fotspår på denna ickevåldsresa i en krigsnation. Hoppas att du vill följa med! Ser fram att höra från dig.






Uppdaterad resplan för min ickevåldssommar 2007

Här är några av de ställen och organisationer/personer som jag hoppas kunna besöka och träffa.
* Tucson/Mexico - 20 maj - 10 juni
* New Orleans - 12 - 14 juni
* Atlanta - 14 - 17 juni
* Washington DC/Baltimore - 17 - 24 juni
Jonah House, Dorothy Day Catholic worker, the International Center on Nonviolent Conflict, Sojourners, AFSC, Vigil at the Pentagon.
* New York/Pennsylvania/New Jersey/Atlanta - 24 juni - 8 juli
War Resisters League, United for peace and justice, Walter Wink, Center for Nonviolence and Peace, FOR USA (vilka jag åker med ner till Atlanta och US Social Forum), Richard Deats, Muslim Peace Fellowship.
* Chicago - 9 juli - 17 augusti
Voices for Creative nonviolence, CPT nonviolence training.
* Sverige - 18 augusti

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Martin!
Snygg blogg och spännande resa. Jag kommer att följa med spänning. Mitt tips till dig: Smaka Ben & Jerry's glass (cookiedough är min favorit)!

Anonym sa...

hejsan martin!

ska bli spännande att följa din resa!

hörs/ses!

Anonym sa...

Hej Martin!

Vi önskar dig en trevlig och rik resa! Vi kommer att tänka på dig och sakna dig stundligen!

Kram / Y & K

Gabbi sa...

Hej där!

Så spännande det ska bli att få följa dig via bloggen! Har redan flera förslag på sammanhang dit du skulle vara mycket välkommen för att berätta i höst. =) Hoppas att resan över det stora havet blir trevlig och att du vet om hur bra du är!

Kram!

Anonym sa...

Hej Martin!
Vill bara önska dig en riktigt innehållsrik och lycklig resa. Du är bra och du inspirerar!

Kommer att följa dig med spänning och ser fram emot att lära en massa nytt av dig när du kommer hem igen. Du finns i vårt hjräta,
Klaus

Anonym sa...

Tjoho, Smedjeback!
Trevligt att se dig 1a maj! Du försvann i folkmassan såklart, men det är alltid skönt att lite då och då faktiskt få se de människor man hejar på, i denna annars så absoluta cybervärld. Se att allt verkar okej.

But I'll cheer for you anyways - although this summer from the other side of the big, blue ocean... :)Och från huvudstaden i höst. Hohojaja.

Förresten: ska jag skicka eventuella kommentarer angående MLK-texten till din comhem-mail, eller varthän?

Hoppas du får ut en massa intressant av din resa - och att du vill sprida det du lärt när du kommer hem. Ta hand om dig!

Majan

Anonym sa...

Hoppas du har det bra där borta, här på kontoret är det tomt utan dig!

Fridens
Lisa

Anonym sa...

Härligt att höra att du inte ligger på latsidan... :)Låter som en fantastisk resa som du har framför dig. Önskar dig allt gott!
Ta hand om dig!
Kram/lilla syrran från egypten.

ps. jag jobbade mycket med CPT i Hebron, de är trevliga mäniskor i den org. ds.

Anonym sa...

Kul och inspirerande att läsa om alla människor du möter! Till exempel människorna som outtröttligt protesterar mot kriget. Här är det vanligt, mer eller mindre kul kontorsarbete som gäller! Kram Karin