söndag 27 maj 2007

Gassande sol och ful mur

Hetta, huvudvärk, sorg och en väldigt ful mur är mina starkaste intryck från igår. I förrgår åkte jag iväg på en delegation arrangerad av CPT (Christian Peacemaker Teams). Vi befinner oss just nu i Douglas, Arizona precis vid gränsen till Mexiko. I torsdags träffades gruppen, som består av 13 amerikaner och mig själv, i Tucson, Arizona. Rick Ufford-Chase som är vår delegationsledare berättade om områdets historia. Sen flera hundra år tillbaka har dagens södra USA och norra Mexiko varit ett nomadområde där Amerikas ursprungsbefolkning har rört sig upp och ner kontinuerligt. Efter Europas kolonisering av Nord- och Sydamerika tog Mexiko områden (eller delar av områden) som idag heter Arizona, New Mexiko, Kalifornien, Nevada, Colorado och Texas. USA lyckades att ta dessa områden under det Amerikansk-Mexikanska kriget 1848. Igår insåg jag att kriget fortfarande idag kräver offer. Många mexikaner dör varje år i försök att komma till sitt gamla hemland.

Tillsammans med lokalinvånare åkte vi igår ner till muren som skiljer USA från Mexiko. Den cirka 2,5 meter höga muren är en gräslig sak tillverkad i stål. Stående i en cirkel lästes över 200 namn på flyktingar som har flytt från sitt hemland med målet att ta sig till USA till ett liv där de kan försörja sin familj, men som hann dö innan de nådde sitt mål. Efter varje namn lästs upp slogs en hammare i muren. Vi målade även åtta vita kors på muren i åminnelse av dem som har dött i öknen sedan oktober förra året. Medan jag stod i den stekande solen, törstig och yr, fick jag en liten, liten insikt om hur det skulle kunna kännas att vara ute i gassande sol i flera dagar. Vattenbrist är den främsta dödsorsaken för flyktingar som försöker ta sig in i USA. När jag stod och tänkte på dessa latinos som dött på grund av en omänsklig immigrationspolicy kunde jag inte undgå att tänka på våra svenska och europeiska asyllagar. Vi har inga öknar där folk dör av vattenbrist, men dör gör de. På en båt från Nordafrika, kvävda i en container på en väg i Europa eller ibland genom självmord på en svensk flyktingförläggning av desperation kommit genom flera års av fruktlös väntan på uppehållstillstånd.

Efter lunch igår åkte vi över gränsen igen till Mexiko för att besöka ett flyktingcenter, precis vid gränsen, där de hjälper de latinos som har blivit tillbakaskickade av den amerikanska gränspolisen. Under de två kommande dagarna kommer vi i vår delegationsgrupp att turas som frivilliga på detta center. Jag kom inte igen gränskontrollen lika snabbt som mina amerikanska vänner, men efter att de hade gjort en koll på mitt pass under fem minuter släppte de som tur var in mig i USA igen.

Min första vecka i USA har varit mycket rikare än jag kunnat föreställa mig. Det bådar gott inför resten av min resa. Gruppen som jag åker med under denna delegation är fantastisk. En av deltagarna brast ut i gråt på vår morgonreflektion. ”Jag kan inte stå ut med att jag och alla andra amerikaner har låtit detta hända” syftandes på muren mot Mexiko och krigen som USA bedriver i världen. ”Jag önskar att tusentals amerikaner kunde stå och slå på muren tillsammans” avslutande hon sin reflektion denna morgon.

Tack till alla er som hitintills har skickat mig uppmuntrande ord på min väg! Det betyder mycket för mig.

Fred, Martin

11 kommentarer:

Anonym sa...

Dessa murar gör mig galen! Banka hårt på den! Nätverket för ett fritt Västsahara samarbetade med ISM i helgen på en festival under temat "Riv murarna" där deltagarna fick hjälpa till att montera ner en mur. Nu är bara frågan hur vi ska göra för att gå från symbolik till praktik? Några förslag?
Kram, Kristin

Anonym sa...

hej hopp, nu länkar vi till dig från fivh...så du vet!

Hoppas allt är väl med dig!

fridens, lajsa

Anonym sa...

Martin, vilken fin blogg! Skriv gärna in mig i adresslistan så att jag kan hänga med på din resa!

Skickar dig soliga hälsningar från Växhuset!

Kramar, Ida

Kerstin sa...

Det är allas vår uppgift att inte stå tysta inför detta vansinne! -säger mig både din text och din amerikanske namne- Go Martin!

fin blogg! Allt gott önskar jag dig på kanske världens mest spännande resa...

Anonym sa...

Hej vännen!

Det är så inspirerande, lärorikt och engagerande att läsa din blogg! Häftigt att på ett sätt få följa med på din resa.

Våra kunskapsbärare hälsar och även om vi hade en bra sista helg så var du saknad!

Sköt om dig!
Våriga kramar

Karin T

Anonym sa...

Det är både smärtsamt och ett nöje att läsa din fina blogg Martin! Vi länkar till den från Älska din nästa med din fina banner.

Skall iväg på en veckas cykelsemester nu men hör av mig när jag är tillbaka. Tänker på dig, önskar dig allt gott och är glad att sådana som du finns =D

Stor kram!

Unknown sa...

Hej min vän!

Fint att höra om dig och dina upplevelser tvärs över atlanten. Låter som en oerhört rik resa! Fint också att du trivs med CPT:arna.

Kunskapsbärarna var nog nöjda med helgen men de saknade dig! En skrev det t o m i utvärderingen, citat "jag saknar martin".

önskar dig det bästa!
kram,
/Patrick

linatovar sa...

Hej kära Martin!

I den sydfranska staden Auch där jag befinner mig passerar pilgrimerna som vandrar leden mot Santiago de Compostela, förbi.

Du befinner dig på en verklig pilgrimsresa tänker jag. En andlig resa så som den kan gestalta sig idag, som inte skyr en smärtsam verklighet för ett spirituellt paradis. Och det är både svårt och härligt att läsa om det du upplever!

En fortsatt meningsfull resa önskar jag dig

Guds fred!

kram/Lina

Gabbi sa...

Heja dig Martin!!

Anonym sa...

Tack för en bra och inspirerande blogg! Jag kommer att följa resten av din resa med spänning och andakt!

Kristina L

Anonym sa...

hvorfor ikke:)