onsdag 23 maj 2007

Våld och ickevåld i USA:s öken

På kvällen den 20 maj landade jag i Tucson, Arizona, nästan så långt söderut man kan komma och grannstat till Kalifornien. Jag hade väntat mig en sömnig konservativ småstad i öknen. Jag hade tänkt att jag skulle ta det lugnt här tills jag skulle starta CPT-delegationen som startar den 24 maj. Jag hade både rätt och fel i mina antagande. Tucson är som en stad som har slängts ner med platt fall rätt i öknen. Visserligen med mycket växtlighet i form av kaktusar och träd. Stan har småstadskänsla men det är ändå Arizonas näst största stad. Jag hade helt fel om sömnigheten för trots hettan är detta en stad som sjuder av politisk aktivitet. Kontinuerligt arrangeras politiska manifestationer tre gånger i veckan. Varje onsdag protesteras det utanför det lokala rekryteringscentret för USA:s militär. Varje torsdag, i åtminstone 25 år, har det arrangerats manifestationer utanför Tucsons stadshus, oftast mot krig. Om man inte nöjer sig med att protestera två dagar i veckan kan man också gå på Kvinnor i Svarts demo varje fredag som började som en protest mot ockupationen i Palestina men som några år tillbaka är emot all ockupation.

Tack vare mina gästvänliga och ytterst politiskt aktiva husvärdar Cathy (dotter) och Ann (mamma) Nichols kastades jag rakt in i Tucsons vänsterkretsar (eller ”liberal” som de kallas i detta land). Redan dagen efter jag landat i detta land deltog jag i en ”vigil” (stilla manifestation, ofta med något protestbudskap) i Tucson mot dödstraffet. Dagen efter (den 22 maj) fick jag åka med Andy Silverman, juridikprofessor och antidödsstraff-aktivist, till Florence som ligger cirka en timmes bilfärd norr om Tucson. Vi stod med våra protestskyltar utanför fängelset där avrättningen av Robert Comer skulle vara. Det var sju år sen det hade varit en avrättning i Arizona så båda TV och tidningar var där för att dokumentera. En polis bråkade med oss och sa att vi stod ivägen för dem som ville gå på trottoaren. Han hade inte rätt att köra bort oss men gav istället en i gruppen böter för ”jaywalking” (fotgängare som bryter mot någon trafikregel). Robert Comer förklarades död genom injektion 10.08 på tisdagen. Vi som stod utanför fängelsemurarna samlades precis efteråt i en cirkel i tystnad i sorg och protest för att staten hade tagit ett liv.

Se mer på: http://www.kpho.com/news/13354462/detail.html(jag kom inte med på bild i TV-nyheterna) och på CAADP:s hemsida (se i vänstra fältet).

Senare på dagen hade jag nöjet att träffa Dwight Metzger som jobbar som tryckare på Peace Supplies. Han ägnar dagarna åt att trycka progressiva budskap på snygga klistermärken, knappar, tröjor med mera. Beställ gärna av honom genom hans hemsida. Han berättade för mig om sitt stora miljöengagemang i den radikala direkt aktions miljögruppen Earth First! Han har deltagit i flera civil olydnads aktioner mot militära och miljöförstörande projekt. Det var många år sen han betalade skatt. Hans stora skägg och varma leende gjorde det svårt att inte gilla denna anarkist som inspirerade mig med sitt radikala leverne och ickevåldsliga inställning till livet.

Till min stora lycka är Tucson smockfullt med inspirerande aktivister. Idag har jag varit och träffat Jack och Felice Cohen-Joppa, ett medelålders gift par med två tonårsbarn. I 27 år har de gett ut nyhetsbrevet/tidningen The Nuclear Resister (Kärnmotståndaren) som har som mål att dokumentera motstånd mot kärnvapen/kärnkraft men även annat fredsarbete. Särskilt ägnas tidningen åt stöd åt dem som har fängslats för sina ickevåldsliga fredshandlingar. De bara dokumenterar inte dessa händelser utan är själva ofta med i protester. Felice har blivit dömd ett antal gånger, t.ex. för en vapeninspektion på 1990-talet. Om du har Acrobat Reader (pdf-format) kan du läsa deras tidning genom att gå in på: http://www.serve.com/nukeresister/

Än så länge tycker jag att min tes håller: att detta är ett paradoxernas land som hedrar våld; genom minnesmonument över USA:s massaker i andra länder och genom avrättningar av egna medborgare. Men också ickevåldet lever och frodas genom individer och rörelser som är villiga att offra tid, pengar och sin frihet för att uppnå fred och rättvisa för invånare i det egna landet och för de som drabbas av sitt lands mäktiga armé.
Imorgon åker jag på delegation med CPT för i drygt en vecka undersöka hur flyktingar, som vill söka sig till ett liv i USA, behandlas. På återseende när jag är tillbaks.

Fredens, Martin Smedjeback

P.S. Min plan var att skaffa ett amerikanskt mobilsimkort, men detta visade sig svårare än jag trodde så jag kommer inte att göra detta. E-post och sms till min svenska mobil är därför rekommenderade sätt att komma i kontakt med mig.

11 kommentarer:

Gabbi sa...

Tänker mycket på dig!!

Anonym sa...

Hej Martin,
Spännande start! Kul att kunna följa dina äventyr där borta i det stora landet. Hoppas att CPT-delegationen blir givande. Hälsa Cathy så jättemycket! Kram kari

Anonym sa...

Intressant att läsa om dödsstraffsprotesten. verkligen synd att Arizona bröt sin trend att inte avrätta. Jag tipsar Amnesty om din blogg.

Anonym sa...

Hej Martin, Kul att läsa om dina möten med inspirerande människor. Här i Nya Zeeland finns också många krigsmonument med "lest we forget" etc. De flesta här skulle nog säga att de är minnesmonument över de som dött i krigen, istället för glorifiering av själva krigen. Men jag känner mig kluven varje gång jag ser ett sånt monument. Jag ser fram emot dina fortsatta inlägg. kram från Gika

Andreas Hedfors sa...

Ohoj!
Jätteinspirerande att läsa! Fantastiskt att det finns så mycket aktivism och kunskap och självuppoffrande engagemang ute i öknen djupt i södern. Spännande att läsa och jag inser att det ska bli spännande att följa alla dina inlägg.

Skriv gärna mer om vilka risker amerikanska fredsaktivister tar, det där med böter för att stå på trottoaren kändes ju lite rättslöst.

Förra måndagen simmade jag ombord på ett franskt krigsfartyg i Göteborgs hamn. Läs gärna på ofog.org om du har tid!

Stor kram,
Andreas

Anonym sa...

Hejsan Martin,

mycket intressant att läsa om din resa! Verkar som att du fått en riktig rivstart - direkt in i ickevåldssamhället.

Peace

don Tomaso

Anonym sa...

Härligt att höra om motstånd och skäggiga anarkister i det stora landet i väster. Det finns hopp!

Alex sa...

Vad kul och intressant att läsa om äventyren i det amerikanska civila samhället! Det är ett underbart, härligt, komplext land och ja, paradoxernas land i många avseenden.

/Alexandra
Peacequestare som såg dig på hemsidan

capslock sa...

Underbart! Det är bara att börja prenumerara på den här bloggen direkt. Du har ju redan lyckats hitta flera personer som man skulle vilja veta mer om. Lycka till!

Anonym sa...

Vad glad jag blir när jag läser din blogg! Det finns så många fina människor! Hoppas det blir en bra vecka med CPT! Kramar/Kristin

Anonym sa...

Yes exactly, in some moments I can bruit about that I jibe consent to with you, but you may be considering other options.
to the article there is still a suspect as you did in the downgrade delivery of this demand www.google.com/ie?as_q=windows xp kingooo ?
I noticed the utter you have in the offing not used. Or you use the dreary methods of development of the resource. I suffer with a week and do necheg